Tuesday 5 March 2013

KHAZRET SULTAN : MASJID TERBESAR ASIA TENGAH DI KAZAKHSTAN

Presiden Nursultan Nazarbayev membuka Masjid Khazet Sultan yang di Astana Kazakhstan. Masjid ini ialah masjid terbesar di Asia Tengah dengan kapasiti seramai 10 000 orang menurut laporan media Kazakhstan. Khazet Sultan mengambil masa dua tahun untuk disiapkan dan Januari lalu pembinaan terhenti seketika akibat kebakaran. Pembinaan masjid ini melengkap satu lagi fasa projek mega yang dilakukan oleh Presiden Nazarbayev.



Dikatakan Presiden Kazakhstan ini mendapat inspirasi memindahkan pusat kerajaan dari Almaty keAstana setelah melawat Putrajaya bertahun yang lalu. Kini Astana bolehlah dikatakan Putrajaya Kazakhstan. Baguslah. Seperti yang kita sedia maklum puteri 1Malaysia, Nooryana Najwa bakal berkahwin dengan anak saudara Presiden Nazarbayev. Ini bagaikan pinang dibelah dua kerana Malaysia dan Kazakhstan banyak persamaannya. Kedua-dua negara ini mempunyai pemimpin yang disayangi rakyat dan membina monumen Indah yang sememangnya perlu.





Laporan asal Barrisol

No comments:

Post a Comment

PERINGATAN: Green Life tidak bertanggungjawab terhadap comment pelawat berunsur lucah, politik mahupun perkauman yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik comment dan tidak semestinya menggambarkan pendirian Green Life. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik comment sendiri.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...