Saturday 28 April 2012

POLAND : POKOK-POKOK BENGKOK DI HUTAN

Dengan batang mereka semua bengkok ke arah utara, pokok-pokok ini kelihatan seperti sesuatu yang berasal dari cerita dongeng dan lagenda.

Hutan pokok-pokok bengkok di Poland

Dikelilingi oleh hutan yang lebih besar, pokok-pokok pain ini terus berkembang berhampiran Gryfino, utara-barat Poland, dikenali sebagai 'Hutan bengkok' (crooked forest), yang menjadi misteri.

Pokok-pokok Pain melengkung ini, yang mana terdapat kira-kira 400 batang, telah ditanam di sekitar tahun 1930.

Mereka dibenarkan untuk tumbuh selama 7-10 tahun sebelum diadakan apa yang dianggap sebagai beberapa jenis campur tangan mekanikal manusia.

Hutan pokok-pokok bengkok di Poland


Spekulasi tentang apa tujuan pokok itu dibuat sebegitu adalah daripada penggunaan dalam membuat perabot kayu bengkok, atau tulang rusuk untuk badan kapal atau bebanan untuk bajak yang ditarik oleh lembu.

Walau bagaimanapun, sebelum mereka boleh dituai, wabak Perang Dunia Kedua telah menggagalkan pelan sesiapa yang telah mengembangkannya, meninggalkan rancangan mereka menjadi misteri.



1 comment:

PERINGATAN: Green Life tidak bertanggungjawab terhadap comment pelawat berunsur lucah, politik mahupun perkauman yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik comment dan tidak semestinya menggambarkan pendirian Green Life. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik comment sendiri.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...