Wednesday 21 October 2015

MASJID CHENG HOO DI SURABAYA




Awal Ramadan lalu kami paparkan Masjid Besar Xi'an yang mempunyai rekabentuk tradisional cina. Hari ini mari lihat Masjid Cheng Hoo yang terletak di Surabaya dan ianya juga mempunyai seni rekaan masyarakat cina. Masjid ini dibuka pada tahun 2002 dan
rekaannya diinspirasi dari rekebentukMasjid Niu Jie Beijing. Kos pembinaan masjid yang mampu memuatkan 100 orang makmum ini ialah Rupiah 3 300 000 000 (RM 10 Juta). Masjid ini mempunyai panjang 11 meter dan lebar 9 meter. Panjang 11 meter melanbangkan said Kaabah manakala lebar 9 meter simbolik terhadap Wali Sembilan yang dikatakan menyebarkan Islam di Indonesia. Selain daripada itu rekaan pagoda pada bumbung masjid ini mempunyai 8 penjuru mewakili angka 8 yang dianggap bernasib baik dikalangan bangsa cina. Jika anda ke Surabaya jangan lupa melihat masjid rekaan cina di Indonesia. Kalau di Malaysia pula boleh pergi Masjid Jubli Perak Sultan Ismail Petra di Rantau Panjang yang juga mempunyai rekaan etnik cina. 





Laporan asal Masjid Cheng Hoo

5 comments:

  1. Improve your english language.Start learning from this site and give online tests.
    http://www.kidsfront.com/competitive-exams/english-practice-test.html

    ReplyDelete
  2. Are you stocked up of facing failed errors while purchasing XRP? Do you know how to subdue such issues without taking much pain? Well, explanations to your enigmas are just one call away. So, take your phone and dial Gdax support number and get joined with the team of administrators who are always there to support you without any time boundaries. They are always ready to help the users by producing quality solutions and also presenting full-fledged assistance related to the error.

    ReplyDelete
  3. Mr pedro dan perusahaan pinjamannya telah sangat membantu perusahaan kami dengan menyediakan jalur kredit untuk pertumbuhan bisnis agro kami yang berkelanjutan, saya sangat senang bahwa perusahaan saya bangkit kembali dengan bantuan pedro, petugas pinjaman yang memberikan saya $8,000,000.00 untuk pinjaman bisnis. mr pedro dan perusahaannya juga memberikan jumlah pinjaman kepada individu atau perusahaan yang mencari cara untuk memperluas atau melaksanakan proyek mereka dengan bunga rendah 2 tahunan kembali. hubungi mereka untuk mendapatkan pinjaman bisnis Anda, pinjaman pribadi, pinjaman pedagang, pinjaman awal, pinjaman mobil, pinjaman rumah. di pedroloanss@gmail.com teks whatsapp: +18632310632 semoga berhasil"

    ReplyDelete
  4. Testimoni saya tentang bagaimana saya menjadi ahli Illuminati. Saya ingin tahu orang yang ingin menyertai Illuminati hebat sebagai ahli hebat Illuminati yang mahukan saya sebagai ahli hebat. Namanya ialah Lord Felix Morgan. Bantu saya memulihkan hidup saya dari peringkat kematian. Dilepaskan selepas kira-kira 5 tahun dan enam bulan. Selepas dikhianati oleh begitu ramai ahli Illuminati. Selama bertahun-tahun saya putus asa dan kewangan di lapangan. Tetapi pada suatu hari ketika melayari internet, saya terjumpa posting oleh Ahli Besar Illuminati Lord Felix Morgan dan mengatakan bahawa jika anda adalah salah seorang ahli Illuminati yang hebat, anda boleh menjadi terkenal, kaya dan berjaya dalam hidup. Saya menghubunginya dan saya menerangkan segala-galanya kepadanya dan dia mengesyorkan pendaftaran yang digunakan dan saya membayar ahli besar untuk memulakan saya dan saya telah dimulakan ke dalam World Order of the Illuminati. Selepas itu, mereka memberikan saya semua garis panduan dan memberitahu saya bahawa selepas permulaan ahli baharu akan diberi ganjaran wang tunai sebanyak $1,000,000. Dengan bantuan Lord Felix Morgan. Saya telah dimulakan sepenuhnya sebagai ahli penuh Illuminati. Jika nasihat anda ialah anda pernah mencuba penipu sebelum ini atau sedang, terpulang kepada saya untuk membantu anda sertai jadi cuba Lord Morgan. Ini adalah peluang terbaik anda untuk menjadi apa yang anda inginkan dalam kehidupan masa depan anda. Hubungi beliau melalui WhatsApp +2348056051569 atau e-mel: Illuminatiofficial565@gmail.com

    ReplyDelete
  5. Testimoni saya tentang bagaimana saya menjadi ahli Illuminati. Saya ingin tahu orang yang ingin menyertai Illuminati hebat sebagai ahli hebat Illuminati yang mahukan saya sebagai ahli hebat. Namanya ialah Lord Felix Morgan. Bantu saya memulihkan hidup saya dari peringkat kematian. Dilepaskan selepas kira-kira 5 tahun dan enam bulan. Selepas dikhianati oleh begitu ramai ahli Illuminati. Selama bertahun-tahun saya putus asa dan kewangan di lapangan. Tetapi pada suatu hari ketika melayari internet, saya terjumpa posting Ahli Besar Illuminati Lord Felix Morgan dan mengatakan bahawa jika anda adalah salah seorang ahli Illuminati yang hebat, anda boleh menjadi terkenal, kaya dan berjaya dalam hidup. Saya menghubunginya dan saya menerangkan segala-galanya kepadanya dan dia mengesyorkan pendaftaran yang digunakan dan saya membayar ahli besar untuk memulakan saya dan saya telah dimulakan ke dalam World Order of the Illuminati. Selepas itu, mereka memberi saya semua garis panduan dan memberitahu saya bahawa selepas permulaan ahli baharu akan diberi ganjaran wang tunai $1,000,000. Dengan bantuan Lord Felix Morgan. Saya telah dimulakan sepenuhnya sebagai ahli penuh Illuminati. Jika nasihat anda ialah anda pernah mencuba penipu sebelum ini atau sedang, terpulang kepada saya untuk membantu anda menyertai jadi cuba Lord Morgan. Ini adalah peluang terbaik anda untuk menjadi apa yang anda inginkan dalam kehidupan masa depan anda. Hubungi beliau melalui WhatsApp +2348055459757 atau e-mel: Illuminatiofficial565@gmail.com

    ReplyDelete

PERINGATAN: Green Life tidak bertanggungjawab terhadap comment pelawat berunsur lucah, politik mahupun perkauman yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik comment dan tidak semestinya menggambarkan pendirian Green Life. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik comment sendiri.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...